fbpx
X
April 27, 2023

بازداشت سه فعال شرکت کننده در همایش «نجات ایران»

دست‌کم سه فعال سیاسی در ارتباط با همایش «نجات ایران» تاکنون بازداشت شده‌اند: کیوان صمیمی، علیرضا بهشتی شیرازی و عبدالله مومنی.

علاوه بر این سه نفر، علیرضا بهشتی و قربانعلی بهزادیان نژاد، یکی دیگر از شرکت کنندگان در کنفرانس نجات ایران، تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. بهشتی و بهزادیان نژاد هر دو از اعضای هیئت مدیره دانشگاه تربیت مدرس هستند و در مبارزات انتخاباتی میرحسین موسوی در سال ۱۳۸۸ به ترتیب مشاور و رئیس ستاد انتخاباتی او بودند. به گفته وبسایت جام جم آنلاین وابسته به صدا و سیما ، آقایان بهشتی و بهزادیان نژاد، به اتهام «ارتباط با اپوزیسیون خارج از کشور و افراد ضد انقلاب» ، «سخنرانی در همایش مجازی «گفت‌وگو برای نجات ایران» – در کلاب هاوس – با موضوع براندازی، مجلس موسسان و تدوین قانون اساسی جدید» و «ارتباط  با اردشیر امیرارجمند از عناصر ضد انقلاب و ساکن فرانسه» به دادگاه احضار شده‌اند

همچنین این وبسایت مدعی شده که آنها «ایده‌پرداز عبور میرحسین موسوی از نظام جمهوری اسلامی بودند؛ عبوری که مصداق روشن آن بیانیه اخیر میرحسین موسوی است.»

کنفرانس مجازی «نجات ایران»  با حضور فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری از داخل و خارج از ایران برگزار شد. در این نشست علاوه بر این چهار فعال سیاسی، پیام‌های ویدئویی از برخی دیگر از مدافعان برجسته حقوق بشر زندانی و فعالان سیاسی دموکراسی خواه منتشر شد. نرگس محمدی،  مصطفی تاج زاده، فائزه هاشمی، سعید مدنی، هاشم آقاجری، ابوالفضل قدیانی، حاتم قادری، مهوش شهریاری ثابت نیز منتشر شد. 

دستگیری صمیمی، بهشتی شیرازی و مومنی نشان می‌دهد که این مدافعان دیرینه حقوق بشر و فعالان سیاسی برای طرح دیدگاه های خود در مورد  تضمین عبور مسالمت آمیز از جمهوری اسلامی، هزینه بسیار سنگینی را باید بپردازند. 

صمیمی که یک روز قبل از کنفرانس دستگیر شد ، پیام ویدئویی از پیش برای این کنفرانس ارسال کرده بود.  صمیمی در این پیام با اشاره به تنوع دیدگاه‌ها، باورها و مسلک‌ها در بین فعالان سیاسی دموکراسی‌خواه ایران  تاکید کرد که ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور باید در تشکیل یک ائتلاف فراگیر دموکراتیک و یک «جبهه نجات ملی» یکپارچه همکاری کنند.

صمیمی ادامه داد: این جبهه که متعهدین به دموکراسی و همچنین فعالان سیاسی و اجتماعی را در بر می گیرد، باید بیشترین تعداد مخالفان و ناراضی ها را به سوی وحدت ملی جذب کند تا بتواند قدرت حاکمه را به چالش بکشیم و از استبداد رهایی پیدا کنیم.” وی توضیح داد: «جبهه نجات ملی این پتانسیل را دارد که بزرگترین گروه از افراد ناراضی و معترض را با مشارکت همه جانبداران دموکراسی و فعالان سیاسی و اجتماعی جمع کند.»

بهشتی شیرازی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست،  شامگاه سه شنبه ۵ اردیبهشت بازداشت شد. معاون سابق میرحسین موسوی که خواستار رفراندوم جمهوری اسلامی شده بود در این همایش اعلام کرد «تغییر دیر یا زود اجتناب ناپذیر است. برای به حداقل رساندن هزینه های این دگرگونی، جامعه نیاز به اتحاد دارد و دستیابی به اتحاد  نیاز به ایثار دارد.»

عبدالله مومنی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست روز ۷ اردیبهشت بازداشت شد. حسن اسدی زیدآبادی فعال حقوق بشر در اکانت توییتر خود با اعلام این خبر از یورش نیروهای امنیتی به منزل مؤمنی  و مصادره وسایل الکترونیکی او خبر داد.

 آقای مومنی در سخنان خود  در کنفرانس نجات ایران گفت: «انگیزه طرح نجات ایران از طریق ایجاد قانون اساسی جدید ناشی از ناتوانی دولت در مدیریت شایسته کشور یا پیشرفت است. آنها حتی با امور روزمره خود دست و پنجه نرم می‌کنند.» آقای مومنی در توصیف زمامداری در ایران از عبارت «حکومت علیل» استفاده کرد  و گفت : «حکومت ، مثل جسمی علیل است که دیگر، اندام هایش از مغز او پیروی نمی کنند، حتی به فرض محال که در ذهن خودش به نتیجه برسد که اندکی از عفونت فساد و خودکامگی را از خود دور کند؛ دست و پاهایش چنین فرمانی را نمی برند.»

بهزادیان نژاد دیگر سخنران بازداشت شده این نشست نیز در سخنان خود بر بر لزوم جلوگیری از فروپاشی جامعه، مداخله خارجی و فرو افتادن در گرداب خشونت تاکید کرد. آقای بهزادیان نژاد همچنین تصریح کرد که از نظر او با وجود خطرات موجود، ملت ایران این ظرفیت را دارد که از این شرایط به سلامت عبور کند. 

برگزاری این همایش و بازداشت این فعالان دموکراسی خواه به دنبال انتقاد شدید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از ایده برگزاری رفراندوم است. خامنه‌ای در دیدار با تعدادی از دانشجویان در روز ۲۹ فروردین در مخالفت با ایده برگزاری رفراندوم گفت:‌«کجای دنیا این کار را میکنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه‌ی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت میکنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور میشود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات میشود کرد، از همه طرف حرف میشود زد؟ اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبی‌سازی می کنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه‌ی مسائل رفراندوم بکنیم؟» 

صمیمی، بهشتی شیرازی و مومنی همگی به دلیل فعالیت خود پیشتر با بازداشت های متعدد و محکومیت مواجه شده اند.

 کیوان صمیمی، متولد ۱۳۲۷، سردبیر مجله ایران فردا و از اعضای کانون نویسندگان ایران است. او عضو گروه هایی مانند شورای ملی صلح و کمیته بازداشت‌های خودسرانه نیز بوده است. کیوان صمیمی پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به دلیل فعالیتهای سیاسی خود سه بار زندانی شده بود و پس از انقلاب نیز تاکنون چهار بار دستگیر و زندانی شده است.

سید علیرضا بهشتی شیرازی متولد ۱۳۲۹ از چهره های سیاسی ایران است. او  از نزدیک ترین مشاوران میر حسین موسوی به شمار می رود و در دوران نخست وزیری او دبیر  هیات دولت بوده است. بهشتی شیرازی پس از پایان نخست وزیری موسوی از سیاست کناره گیری کرده و انتشارات روزنه را تأسیس کرد. او با تصمیم موسوی برای کاندیداتوری در سال ۱۳۸۸ دوباره وارد عرصه سیاسی شد و در کنار موسوی نقش مشاوری ستاد انتخابات او را بر عهده گرفت. او همچنین با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات سال ۱۳۸۸، سردبیری روزنامه کلمه سبزه را نیز برعهده گرفت. آقای بهشتی شیرازی در جریان اعتراضات جنبش سبز و تظاهرات علیه نتایج انتخابات ۱۳۸۸دستگیر و تقریباً پنج سال را در زندان سپری کرد.

عبدالله مومنی، متولد ۱۳۵۶، فعال سیاسی است که پیش از این به عنوان دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و سخنگوی آن فعالیت می کرد. فعالیت های سیاسی آقای مومنی منجر به دستگیری و حبس های متعدد او  شده است.

 مومنی دارای مدرک کارشناسی جامعه شناسی از دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی) و کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. وی در حال حاضر در حال تحصیل در مقطع دکتری در رشته جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است اما از سوی وزارت اطلاعات از تحصیل محروم شده است.

مومنی در جریان جنبش سبز دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد. وی ابتدا به مدت ۹ ماه در بند امنیتی ۲۰۹ زندانی بود که هشت ماه از آن در سلول انفرادی به سر برد و سپس برای باقیمانده مدت محکومیت خود به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. او در طول دوره پنج ساله خود فقط یک بار مرخصی گرفت و چهار سال را بدون حتی یک روز مرخصی گذراند.

نایاک از جمهوری اسلامی می خواهد که در راستای تعهدات بین المللی حقوق بشری خود، صمیمی، بهشتی شیرازی، مومنی و تمامی زندانیان عقیدتی را که به ناحق به خاطر اظهارات و عقایدشان رنج می برند، آزاد کند و اتهامات علیه آنها را پس بگیرد. ما مشتاقانه منتظر روزی هستیم که مردم ایران بتوانند آزادانه به بحث و گفتگو بپردازند و برای آینده ای تلاش کنند دولتی منطبق با آرزوهای خود داشته باشند و دولت به آنها اجازه دهد در مورد آینده خود اظهار نظر کنند.

Back to top