fbpx
X
NIAC Logo
September 13, 2023

نایاک با پیشنهاد تصویب قانونی برای ممنوعیت سفر به ایران مخالفت ‌می‌کند

جمال عبدی، مدیر شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) در واکنش به پیشنهاد الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در زمان دولت ترامپ و رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا (دموکرات از ایالت نیوجرسی) درباره ممنوعیت سفر از آمریکا به ایران، بیانیه زیر را صادر کرد:

“هیچ کس بهتر از ایرانیان آمریکایی از سرکوب وحشیانه حکومت ایران و خطرات احتمالی سفر به ایران اطلاعی ندارد. اما اکثر ایرانیان آمریکایی در ایران خانواده دارند و تعداد قابل توجهی از ایرانیان برای بازدید اعضای خانواده خود به ایران می‌روند و این انتخاب باید برای ایرانیان آمریکایی محفوظ بماند.

ما عمیقا نگران صحبت‌های سناتور منندز هستیم که گفته که در حال بررسی تصویب ممنوعیتی برای جلوگیری از سفر مسافران از آمریکا به ایران است. نایاک به دولت بایدن در مورد مضرات چنین پیشنهادی هشدار می‌دهد و از سناتور منندز و سایر قانونگذاران می‌خواهد که چنین قوانینی را تصویب نکنند.

اینکه این پیشنهاد اولین بار توسط الیوت آبرامز، مردی که به دلیل دروغ گفتن در مورد ارسال غیرقانونی سلاح به ایران محکوم شده، مطرح گردیده٬ باید زنگ خطر بزرگی برای سیاست‌گذاران باشد. اکنون، آقای آبرامز می خواهد آمریکایی‌ها را صرفا به خاطر بازدید از ایران به زندان بیندازد. هیچ دولتی، چه دولت ایران و چه دولت آمریکا، نباید جامعه ایرانی-آمریکایی را به خاطر سفر به ایران و دیدار عزیزانشان تهدید به زندان کند.

به یاد داشته باشیم که تأثیر ممنوعیت مسافرتی برای مسلمانان و توقف رسیدگی به تقاضای پناهندگی پناهجویان توسط ترامپ تا به امروز باقی مانده است، حتی پس از اینکه بایدن این سیاست را لغو کرد. هنوز سرعت صدور ویزا و رسیدگی به وضعیت پناهندگی برای ایرانیان نتوانسته به آنچه در زمان اوباما بود برسد. عوارض تصویب قانونی که سفر آمریکایی‌ها به ایران را ممنوع کند، اگر دولت آینده آمریکا جمهوری‌‌خواه باشد و سفر ایرانی‌ها به آمریکا را غیر ممکن کنند٬ امری غیراخلاقی و غیرقابل تحمل خواهد بود.

ما بازداشت غیرقانونی افراد ایرانی‌ آمریکایی در ایران و همچنین بازداشت زندانیان عقیدتی توسط ایران را بدون قید و شرط محکوم می‌کنیم. از طرفی پیام ما به سیاست‌‌مداران آمریکایی این است که منزوی کردن مردم ایران راه‌حل نیست و تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد و دشمنی‌ها را نهادینه می‌کند. ما به سیاست‌گذارانی نیاز داریم که برای حل بحران کنونی و پاسخ به چالش‌ها به جای انتخاب «راه‌حل‌های سریع» که فقط وضعیت را بدتر می‌کنند رویکردهای جدی‌ و سازنده‌تری داشته باشند.”

Back to top