fbpx
X
October 8, 2020

برای شکست ترامپ باید اکثریت سنا را نیز در اختیار گرفت

توسط جمال عبدی، مدیر اجرایی نایاک اکشن

چرا مهم است:

— اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود، اما جمهوری‌خواهان همچنان کنترل مجلس سنا را در دست داشته باشند، بعید است دولت جدید شانس زیادی برای تصویب قوانین معنا‌دار و پاک کردن آثار سیاست‌های ترامپ داشته باشد.

— جمهوری‌خواهان در حال حاضر مجلس سنا را با اکثریت ۵۳-۴۷ در دست دارند؛ این یعنی آنها می‌توانند تصمیم بگیرند کدام لایحه به رأی گذاشته شود و دستور کار جلسات استماع و تحقیقات مجلس به چه صورت باشد.

— دموکرات‌ها باید در انتخابات ماه نوامبر، ۴ کرسی دیگر را از آن خود کنند تا بتوانند اکثریت ۵۱-۴۹ مجلس سنا را در دست بگیرند.

— پیش‌بینی‌ها در خصوص نتایج انتخابات مجلس سنا به نفع دموکرات‌ها است؛ زیرا جایگاه ۱۰ نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه متزلزل است و دموکرات‌ها شانس این را دارند تا در رقابت با آنها جایگاهشان را تصاحب کنند. این در حالی است که دموکرات‌ها تنها بر سر دو کرسی باید با جمهوری‌خواهان رقابت کرده و از جایگاه خود دفاع کنند.

— هیچ چیز قطعی نیست؛ همان طور که در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی‌ها به نفع دموکرات‌ها بود، اما جمهوری‌خواهان توانستند اکثریت خود را حفظ کنند.


دونالد ترامپ انتخابات امریکا را به یک نمایش بی‌سابقه و مهیج تبدیل کرده است و تعجبی ندارد اگر همه نگاه‌ها به دو نامزد ریاست‌جمهوری دوخته شود. اما رقابت بر سر کسب اکثریت مجلس سنا نیز بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر همچنان میچ مک‌کانل رهبری مجلس سنا را بر عهده داشته باشد، آن وقت جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات کار سختی برای مرمت ویرانی‌های به جا مانده از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ خواهد داشت.

ترامپ دوره ریاست‌جمهوری خود را زمانی آغاز کرد که جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس، یعنی مجلس نمایندگان و سنا، اکثریت را در اختیار داشتند. ترامپ حتی با وجود اینکه در آرای مردمی، رقابت را به کلینتون واگذار کرده بود و فاقد اختیاری بود که مردم با رأی خود به یک رئیس‌جمهور می‌دهند، اما توانست فرمان‌های اجرایی غیرقابل‌تصوری را امضا کرده و واشنگتن را از توافق‌های بین‌المللی مهمی خارج کند. نهادهای امریکا نیز در این راه مانع چندانی برای او نتراشیدند. در روزهایی که جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان و سنا را همزمان در اختیار داشتند، رأی نمایندگان مخالف علیه سیاست‌های ترامپ – از جمله فرمان منع ورود مسلمانان – همگی بلوکه می‌شد.

حتی وقتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۹ اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آوردند و تلاش کردند با تصویب برخی لوایح جلوی اقدامات ترامپ را گرفته یا مسیر جایگزینی را معرفی کنند، همه این لایحه‌ها به سد محکمی به نام میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، برخورد می‌کرد. حتی در سال جاری میلادی که اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از قانون محدود کردن اختیارات ترامپ برای آغاز جنگ با ایران حمایت کردند و آن را به دفتر ترامپ فرستادند، در نهایت ترامپ به راحتی توانست آن را وتو کند، چرا که مک‌کانل این قانون ضدجنگ را نه به شکل لازم‌الامضا، بلکه به عنوان یک لایحه «مستقل» برای ترامپ ارسال کرده بود.

اگر بایدن در انتخابات پیروز شود اما مجبور باشد برای تصویب قوانین مد نظر خود با مجلس سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان بجنگد، آن وقت درست کردن آن همه ویرانی به جا مانده از سال‌های ریاست‌جمهوری ترامپ بسیار دشوار می‌شود. درست است که بایدن با استفاده از فرمان اجرایی می‌تواند امریکا را به توافق هسته‌ای با ایران بازگرداند و قانون منع ورود مسلمانان به خاک ایالات متحده را نیز لغو کند، اما مک‌کانل نیز از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کند تا اتخاذ چنین تصمیماتی برای دولت بایدن تا جایی که ممکن است دردناک بوده و هزینه سیاسی داشته باشد. انتظار می‌رود سنای جمهوری‌خواهان، درست مثل کاری که با دولت اوباما کرد، این بار نیز کاخ سفید را گروگان بگیرد. با توجه به اینکه می‌دانیم بایدن و حلقه مشاورانش تا چه حد از سیاست‌های جسورانه دوری می‌کنند، اکنون این خطر وجود دارد که دولت جدید به رهبری بایدن نتواند از حقوق مدنی، حقوق مهاجران و دیپلماسی امریکا آن طور که می‌خواهد دفاع کند و در برابر جمهوری‌خواهان تسلیم شود.

با این حال دموکرات‌ها نه فقط برای رسیدن به کاخ سفید بلکه برای کسب اکثریت سنا و ریاست بر هر دو قوه مجریه و مقننه امریکا شانس زیادی دارند.

اینکه دموکرات‌ها بتوانند از چنین فرصت‌هایی برای تصاحب کرسی‌های جمهوری‌خواهان در مجلس سنا استفاده کنند به دو عامل بستگی دارد:

۱) شرایط سیاسی روز – اینکه مردم رئیس‌جمهور برآمده از آن حزب را دوست نداشته باشند، یا مسئله‌ای وجود داشته باشد که به نفع یک حزب و به ضرر دیگری باشد و …
۲) اینکه کدام سناتورها در آن سال می‌خواهند یک دور دیگر در انتخابات پیروز شوند.

بر خلاف مجلس نمایندگان که در آن همه قانون‌گذاران باید هر دو سال یک بار برای حفظ کرسی خود در انتخابات شرکت کنند، سناتورها هر شش سال یک بار انتخاب می‌شود. این یعنی در هر دوره از انتخابات، گروه متفاوتی از سناتورها باید از کرسی‌های خود دفاع کنند. در برخی دوره‌ها، تعداد دموکرات‌هایی که این وضعیت را دارند، از تعداد جمهوری‌خواهان بیشتر است، اما بعضی سال‌ها وضعیت برعکس می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ اوضاع بر وفق مراد دموکرات‌هاست: جمهوری‌خواهان باید از ۲۳ کرسی خود دفاع کنند، در حالی که تنها ۱۲ دموکرات برای انتخاب مجدد می‌جنگند. از میان این ۳۵ نماینده، جایگاه ۱۰ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه متزلزل است و دموکرات‌ها شانس این را دارند تا در رقابت با آنها جایگاهشان را تصاحب کنند. این در حالی است که دموکرات‌ها تنها بر سر دو کرسی باید با جمهوری‌خواهان رقابت کرده و از جایگاه خود دفاع کنند. اگر آن طور شود که نظرسنجی‌ها و رأی غالب تحلیلگران نشان می‌دهد، دموکرات‌ها احتمالاً ۳ یا ۴ کرسی جمهوری‌خواهان را از آن خود خواهند کرد – و این تعداد برای کسب اکثریت مجلس کافی است (در صورت کسب ۳ کرسی، تعداد نمایندگان دو حزب ۵۰-۵۰ می‌شود، اما در صورتی که تعداد آرا برابر باشد، هر کسی معاون اول رئیس‌جمهور شود، رأی نهایی با نظر او صادر می‌شود.)

برای اینکه ببینید رقابت میان کدام نامزدها حزب پیروز را تعیین می‌کند و شما چگونه می‌توانید در این انتخابات مشارکت داشته باشید، به سایت BeshkanTheVote.com مراجعه کنید.

با این حال، علی‌رغم اینکه به نظر می‌رسد امسال شرایط به نفع دموکرات‌ها باشد، اما به خاطر داشته باشیم سال ۲۰۱۶ نیز وضع به همین ترتیب بود و در نهایت جمهوری‌خواهان فراتر از انتظارات عمل کرده و اکثریت سنا را حفظ کردند. بنابراین شاید ترامپ و جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها شانس چندانی نداشته و مجبور باشند در میان این همه بحران، از کرسی خود نیز دفاع کنند، اما هیچ چیز قطعی نیست، به خصوص در انتخاباتی که در آن نه تنها متغیرهای عادی بلکه چندین پدیده جدید نیز دخیل است: از جمع‌آوری و شمارش ده‌ها میلیون رأی با وجود شیوع بیماری کرونا تا چالش‌های حقوقی متعددی که از همین حالا با هدف زیر سؤال بردن نتایج انتخابات مطرح شده‌اند.

به همین دلیل کسانی که می‌خواهند ترامپ شکست بخورد، باید برای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا نیز از وقت و منابع خود مایه بگذارند. جدای از اهداف بلندمدتی چون احیای دموکراسی و نقش نهادهای قانونی در امریکا، اگر می‌خواهیم به اهداف کوتاه‌مدت خود در حوزه‌هایی مثل حقوق مدنی، حقوق مهاجران و سیاست خارجی دست پیدا کنیم باید ترامپیسم را نه فقط در کاخ سفید بلکه در مجلس سنا نیز شکست دهیم. برای اینکه بدانید رقابت‌های انتخاباتی سنا در کدام ایالت‌ها مهم‌تر است و اینکه چگونه می‌توانید داوطلب شوید، کمک مالی کنید، و به دموکرات‌ها کمک کنید در انتخابات پیش رو، اکثریت مجلس سنا را کسب کنند، به سایت BeshkanTheVote.com مراجعه کنید.

**جمهوری‌خواهان ۵۴ کرسی سنا را در اختیار داشتند و تنها ۴۶ کرسی در اختیار دموکرات‌ها بود، اما ۲۴ نماینده جمهوری‌خواه باید از کرسی خود دفاع می‌کردند، در حالی که این رقم برای دموکرات‌ها تنها ۱۰ کرسی بود. بیشتر تحلیلگران انتظار داشتند دموکرات‌ها بتوانند ۵ کرسی لازم برای کسب اکثریت را به دست آورند. اما اتفاقاتی که در انتخابات رخ داد ناظران را غافلگیر کرد، چرا که دموکرات‌ها تنها توانستند ۲ کرسی از ۹ کرسی رقابتی را از جمهوری‌خواهان بگیرند و در ایالت‌هایی مثل ویسکانسین و پنسیلوانیا رقابت را به جمهوری‌خواهان واگذار کردند. پیروزی ترامپ در این ایالت‌ها نیز به همین ترتیب غافلگیرکننده بود.

Back to top