fbpx
X
January 26, 2024

فرماندار فلوریدا ران دی‌سانتیس قانون تبعیض‌آمیزی را امضا کرده که دانشگا‌های این ایالت را از همکاری با دانشجویان ایرانی منع می‌کند.

در ۸ ژانویه ۲۰۲۴، خبرنامه The Alligator گزارش داد که دانشگاه‌های فلوریدا از دادن پیشنهاد استخدام در برنامه‌های کاری و پژوهشی به دانشجویانی که از کشورهای چین، ایران، کره شمالی، کوبا، ونزوئلا و سوریه هستند منع شده‌اند. انتشار این خبر در ادامه  گزارش ماه دسامبر در نیویورک تایمز است که به توصیف نگرانی در میان اساتید دانشگاه فلوریدا پرداخته بود چرا که آنها اکنون مجبور شده‌اند پیشنهادات پذیرشی که به دانشجویان داده‌اند را لغو کرده و درخواست‌های پذیرشی که از این به بعد از لیست کشورهای «متخاصم» دریافت می‌کنند را بدون بررسی رد کنند.

مبنای چنین تصمیماتی، قانونی به شماره SB 846 است که فرماندار ایالت فلوریدا ران دی‌سانتیس در ماه می سال ۲۰۲۳ آن را امضا کرده بود و هدف او از این کار این بود که موضع محکم و سختی در مقابل کشورهای «مدنظر» از جمله ایران و چین گرفته باشد. بر اساس این قانون٬ دانشگاه‌های دولتی فلوریدا از پذیرش کمک‌های مالی و یا مشارکت یا امضای قرارداد با دانشگاه‌های کشورهایی که در کشورهای چین٬ ایران٬ کره شمالی٬ کوبا٬ ونزوئلا و سوریه هستند منع می‌شوند مگر آنکه تحت شرایط استثنایی قرار بگیرند. هیات امنای دانشگاه‌‌ها درخواست همکاری از کشورها و دانشگاه‌های آن‌ها را مورد به مورد بررسی می‌کنند، و در صورتی می‌توانند درخواست مشارکت و همکاری با دانشگاه‌ها یا افراد خارجی از«کشورهای مدنظر» را تصویب کنند که این مشارکت برای دانشگاه‌های ایالتی توسط هیات امنا ارزشمند تلقی شده و این همکاری‌ها «نباید» برای امنیت ایالات متحده یا ساکنان آن خطر آفرین باشد. هیات امنای دانشگاه‌ها همچنین باید تهیه گزارش سالانه‌ای برای فرماندار فلوریدا و نهادهای قانونگذاری فلوریدا تهیه کند که در آن اطلاعات هرگونه فعالیت و همکاری میان دانشگاه‌های دولتی فلوریدا با نهادهای خارجی ثبت شده باشد.

نکته مهم و قابل توجه این است که همین اواخر٬ فرماندار ایالت فلوریدا ران دی‌سانتیس قانونی را امضا کرده که خرید املاک را برای شهروندان «کشورهای مورد نظر» که شامل ایران٬ چین٬ کره شمالی٬ کوبا٬ ونزوئلا و سوریه هستند ممنوع می‌کند. هر دو قانون تصویب شده‌اند و به مرحله اجرا رسیده‌اند. تصویب این دو قانون با وجودی که در دو حوزه مختلف هستند نشان می‌دهد که نگرانی برای هدف قرار دادن برخی از گروه‌های مهاجر در آمریکا و نقض حقوق اساسی مهاجران بسیار جدی است.

قانون SB 846 ثبت‌نام‌های عادی برای تحصیل در دانشگاه های فلوریدا را ممنوع نمی کند، اما دانشگاه‌ها را از ارائه پیشنهادهای شغلی در زمینه‌های علمی و پژوهشی به دانشجویان کشورهای «مدنظر» منع می‌کند. از زمان تصویب این قانون، استادان دانشگاه فلوریدا طبق قانون 15 C.F.R § 7.4، درخواست پذیرش دانشجویان از «کشورهای مدنظر» را رد کرده‌اند و حتی خبر رسیده که در مواردی پس از آن‌که به دانشجو پذیرش داده شده٬ این پذیرش‌ها لغو شده‌اند. با این حال، بیش از ۳۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه فلوریدا، به دلیل تبعیض‌آمیز بودن آشکارای این قانون طوماری را امضا کرده‌اند که در آن خواستار ادامه اعطای پذیرش به دانشجویان مستعد بدون درنظر گرفتن تابعیت مادری آنها شده‌اند و خواسته‌اند که دستورالعمل‌های واضحی برای اجرای این قانون به آنها ابلاغ شود.

جدای از پیچیدگی‌های این قانون که اساتید دانشگاه فلوریدا را در موقعیت گیج‌کننده‌ای قرار داده٬ بیشترین ضربه به دانشجویان وارد می‌شود و این هدف‌گیری تبعیض‌آمیز تمام فرصت‌هایی که این افراد با استعداد برای پیشرفت و تولید دانش دارند را نابود می‌کند.

متاسفانه این اولین بار نیست که جامعه ایرانی در آمریکا با این نوع تبعیض‌ها و محدودیت‌ها روبرو می‌شود. برای بسیاری از ما مهاجران٬ این فرصت فراهم شد که به آمریکا برای تحصیل و کار بیاییم و از طریق مسیر آکادمیک بود که توانستیم وارد جامعه آمریکا شویم و با این سرزمین پیوندی بازنشدنی ببندیم. پیش از این در سال‌های گذشته، دانشجویان ایرانی با محدودیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های علمی خود مواجه بوده‌اند، به ویژه در سال ۲۰۱۲ زمانی که وزارت امور خارجه صدور ویزا را برای ایرانیانی که به دنبال تحصیل در رشته‌های علمی در دانشگاه‌های ایالات متحده بودند، محدود کرد. در گذشته این محدودیت‌ها در پوشش حفاظت از امنیت ملی آمریکا انجام شده است. شکی نیست که قانون‌های تبعیض‌آمیز که این روزها تصویب شده به خاطر افزایش تنش‌ها با چین است و به طور کلی شامل همه کشورهایی که با ایالات متحده اختلاف نظر دارند می‌شود.

نکته مهم این است که وقتی یک ایالت در پوشش حفاظت از امنیت ملی قوانین گسترده تبعیض‌آمیز تصویب می‌کند٬ این خطر جدی وجود دارد که ایالت‌های دیگر این قوانین را کپی کرده و در ایالت خود تصویب کنند. پس از اینکه گِرِگ ابوت فرماندار تگزاس در سال گذشته قول داد قانون تبعیض‌آمیزی که به روز شده قانون قدیمی alien land law بود را امضا کند، چندین ایالت دیگر – و حتی قانونگذاران فدرال – به سرعت لوایح مشابهی برای تصویب در مجالس قانونگذاری پیشنهاد کردند. یک لایحه ممنوعیت دانشجویی مشابه آنچه در فلوریدا تصویب شده بود تقریبا در همان زمان در تگزاس  برای رای‌گیری ارائه شد، اما خوشبختانه هرگز در مجلس قانونگذاری ایالتی تصویب نشد.

مبارزه پیگیرانه ما با لغو قانون ممنوعیت خرید املاک و اموال دیگر برای ما کاملا روشن کرد که روند دشمنی با کشورهای متخاصم، از طریق هدف قرار دادن مهاجرانی که از این کشورها آمده‌اند رو به رشد است و متاسفانه به یک استراتژی فراگیر تبدیل شده است. ما سازماندهی خود را افزایش دادیم و شبکه خود را بسیج کردیم تا علیه موج قوانین تبعیض‌آمیز در زمینه اموال و املاک٬ بستن حساب‌های بانکی و ممنوعیت‌های مسافرتی مبارزه کنیم و البته با جدیدترین تهدیدها و محدودیت‌ها علیه جامعه خود نیز همین فعالیت‌ها را ادامه خواهیم داد. مردم معمولی که از یک کشور به آمریکا آمده‌اند دولت و دولتمردان نیستند و نباید با آنها به عنوان نماینده‌های حکومت‌ها رفتار شود. بنابراین ما به مبارزه خود برای لغو سیاست‌های مضر و دیگرهراسانه مانند قانون SB 846 ادامه خواهیم داد.

Back to top