fbpx
X
February 2, 2024

بایدن حملات نظامی تلافی جویانه در عراق و سوریه را بررسی می‌کند

این هفته شهر واشنگتن دی‌سی شاهد اتفاقات زیادی در رابطه با وضعیت خاورمیانه بود. رایان کاستلو مدیر سیاست‌گذاری نایاک آخرین تحولات این حوزه را با شما در میان میگذارد.

پس از این که یک پهپاد به یک پایگاه آمریکایی در اردن حمله کرد و منجر به کشته شدن سه سرباز و زخمی شدن ده ها تن دیگر شد٬ سناتورهای جمهوری‌خواه از دولت آمریکا درخواست کردند که ایران را بمباران کند. تا همین لحظه٬ دولت بایدن تایید کرده که یک رشته حملات تلافی جویانه انجام خواهد داد و این ممکن است طی چند روز آینده اتفاق بیفتد. این حملات شامل هدف قرار دادن پرسنل ایرانی در عراق و سوریه و احتمالا شخصیت‌ها و تأسیسات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد بود.

 خوشبختانه هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که بایدن به توصیه‌های بی‌ملاحظه لیندسی گراهام و دیگران گوش دهد و بخواهد که یک حمله تنش‌زای بزرگ را در داخل خاک ایران انجام دهد. در واقع کاخ سفید قاطعانه اعلام کرده است که به دنبال جنگ با ایران نیست. اما اشتباه نکنید: وقتی سروصدای جنگ بالا می‌گیرد و حرف از حمله نظامی می‌شود ممکن است ایران و دیگر بازیگران این میدان اقدامات متقابلی را انجام دهند و طرفین بدون اینکه بخواهند، وارد جنگی تمام عیار شوند.

با این حال، این تهدید ممکن است پیچیده‌تر از آنی باشد که به چشم می‌رسد. اگر این حملات به تاخیر بیفتند ممکن است به بازیگران کلیدی زمان بدهد تا از عراق و سوریه را خارج شوند. علاوه بر این، یکی از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق که مسئول این حملات تلقی می‌شود – کتائب حزب‌الله – ظاهراً در برابر فشارهای ایران تسلیم شده و نشان داده که هرگونه حمله به نیروهای آمریکایی را تعلیق می‌کند. این ممکن است نشان دهنده این باشد که ایالات متحده و ایران پشت پرده برای کاهش خطرات درگیری احتمالی بین طرفین پیام‌هایی را ردوبدل کرده باشند.

هم ایالات متحده و هم حکومت ایران می‌گویند که خواهان یک جنگ گسترده‌تر نیستند – اما حرکت بعدی دولت بایدن تعیین خواهد کرد که آیا آنها می‌توانند از جنگ اجتناب کنند یا اینکه در گرداب جنگ و خشونت در منطقه غرق خواهند شد. ما به قانون‌گذاران و دولت بایدن فشار می‌آوریم که به سمت جنگ منطقه‌ای با ایران نروند و در عوض، رسیدن به آتش‌بس دائمی در غزه را به عنوان تنها راه موثر برای حل این بحران در اولویت خود قرار دهند.

یادداشت نایاک درباره خطرات افزایش تنش در منطقه را اینجا بخوانید.

به نظر می‌رسد دولت بایدن به دنبال این است که وقفه دیگری در بمباران‌های غزه توسط اسرائیل ایجاد شود. در حالی که مقامات آمریکایی درگیر انبوهی از مذاکرات هستند، جزئیاتی از توافقات حاصل شده منتشر شده که نشان می‌دهد آتش‌بس در چند مرحله اجرایی می‌تواند به وقوع بپیوندد. اولین گام، یک وقفه شش هفته ای در جنگ، همراه با آزادی گروگان‌های باقی مانده اسرائیلی و ارسال کمک‌های حیاتی به غزه خواهد بود. این وقفه سپس امکان مذاکره در مورد صلح بلندمدت را فراهم می کند. اجرای این طرح دارای موانع پیچیده قابل توجهی است، از جمله اختلاف نظر شدید و شکنندگی در دولت نتانیاهو در مورد هرگونه توقف در حمله‌ها. با این وجود جزئیاتی گزارش شده که نشان دهنده برداشتن گامی مهم در جهت توقف کشتار فلسطینی‌ها، آزادی گروگان‌های اسرائیل و دیگر گروگان‌ها و کاهش خطر جنگ منطقه‌ای است.

روز پنجشنبه، ۱۵ فوریه، نایاک میزبان یک جلسه گفتگو با موضوع بررسی جنگ بین اسرائیل و فلسطین و احتمال خطرات جنگ منطقه‌ای با ایران خواهد بود. سخنرانان شامل جیم زوگبی از موسسه عرب آمریکایی، دانیل لوی از مذاکره‌کننده ‌گان سابق اسرائیلی و رئیس پروژه صلح آمریکا و خاورمیانه، لارا فریدمن از بنیاد صلح خاورمیانه، باربارا اسلاوین از مرکز استیمسون و جمال عبدی رئیس نایاک خواهد بود.

برای شرکت در میزگرد نایاک در ۱۵ فوریه در اینجا ثبت نام کنید

در آخر باید یادآوری کرد که ما همچنان به صداهای زیادی نیاز داریم که دولت بایدن و کنگره را برای انجام کار درست تحت فشار قرار دهند. لطفا یک دقیقه از زمان با ارزش خود را برای ارسال پیام به رئیس جمهور بایدن و کنگره بگذارید: نه به جنگ با ایران و آری به آتش بس در غزه.

به دولت بایدن و نمایندگان خود در کنگره اینجا پیام بفرستید

اگر این کار برای شما مهم است، لطفا کمک مالی برای حمایت از تلاش های ما جهت جلوگیری از جنگ در نظر بگیرید. ما یک سازمان مردم‌نهاد هستیم و به حمایت مردمی افرادی مانند شما نیاز داریم.

از کمپین‌های ما برای جلوگیری از جنگ اینجا حمایت مالی کنید

اگر ‍پرسشی دارید حتما به  رایان کاستلو مدیر سیاست‌گذاری نایاک پیام بفرستید. ما شما را از تحولات آینده باخبر خواهیم کرد.

Back to top