fbpx
X
April 25, 2023

نایاک از صدای آمریکا می‌خواهد که گزارش کذب خود را پس گرفته و آن را تصحیح کند و به خاطر انتشار دروغ و هتک آبرو از این سازمان عذرخواهی کند

Read this in english. 

پس از پخش یک برنامه ۶۰ دقیقه‌ای از بخش فارسی شبکه تلویزیونی صدای آمریکا که به دروغ سازمان غیرانتفاعی و مدنی ما را به عنوان “لابی جمهوری اسلامی” معرفی کرده بود، نایاک پیگیر اقدام قانونی علیه صدای آمریکا و خواستار حذف ویدیوی مورد نظر از پلتفرم های این رسانه و پخش ویدیو با اطلاعات درست و همچنین عذرخواهی این رسانه شده است. صدای آمریکا در این گزارش سراسر کذب خود خبرنگاران و قربانیان دیگر جمهوری اسلامی را هم به لابی‌گری متهم کرده است.

آژانس دولتی گلوبال مدیا (سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده) که صدای آمریکا زیرمجموعه آن فعالیت می کند تایید کرده که صدای آمریکا این گزارش را از پلتفرم‌های آنلاین خود حذف کرده است. با این وجود ما تاکید می‌کنیم برای اطمینان از پاسخگو بودن این رسانه و اصلاح آرشیو آن باید اقدامات بیشتری انجام شود.

گزارش دروغ صدای آمریکا آخرین حمله از موج کمپین‌های دروغ‌پراکنی به قصد بدنام کردن و تهدیدهایی است که سال گذشته جامعه ایرانیان خارج از کشور را هدف خود قرار داد. این حملات زمانی اتفاق افتاد که همه ما ایرانیان دور از وطن که به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم از مرگ مهسا امینی متاثر بودیم و از تلاش و مبارزه مردم ایران برای تغییر حمایت می‌کردیم. در همین حال، بازیگرانی بدخواه با نیت‌های شوم به دنبال سوء استفاده از جامعه ما برای پیشبرد مقاصد سیاسی خودشان بودند. کمپین این بازیگران مغرض بر این تصور غلط استوار بود که هر کسی که برای جلوگیری از جنگ بین ایالات متحده و ایران تلاش کرده، یا از تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند و یا مخالف سیاست‌هایی است که مردم عادی ایران را منزوی و مجازات می‌کند، حامی حکومت خودکامه جمهوری اسلامی است. در چنین فضایی، حملات ضد دموکراتیکی با رویکرد تفتیش عقاید دامن ایرانیان خارج از کشور را گرفت و تمرکز را از حمایت از مردم داخل ایران و پاسخگو کردن سرکوبگران در جمهوری اسلامی منحرف کرد و در عوض ایرانیان را رو در روی یکدیگر قرار داد تا ما به جنگ بین خودمان مشغول شویم.

این کمپین شاید در ابتدا با هدف تحریک افکار عمومی و ایجاد بحران علیه نایاک و حامیان صلح انجام شده بود، ولی ما دیدیم که چگونه بعدها سایر اعضای جامعه ایرانی دیاسپورا را هدف قرار داد تا بحث مشروع را تعطیل کند. این کمپین می خواست تا بسیاری از ایرانی آمریکایی ها را وادار به انتخاب در یک دوراهی کاذب کند: یکی همراهی -یا تظاهر به همراهی- با کمپین های دروغ‌پراکنی در مورد سازمان‌هایی مانند نایاک و دیگر ایرانیان آمریکایی و پیوستن آنها به این باندهای ارتجاعی و ضد دموکراتیک و دیگری مرعوب کردن و یا غرق شدن در توفان تهدیدها و دروغ‌ها به گونه‌ای که مردم را مجبور کند به کلی از صحنه بحث عمومی کناره‌گیری کنند. ما در موسسه نایاک، این دوراهی کاذب را هم برای خود و برای جامعه خود رد کردیم. ما با این اطمینان که ارزش‌های دموکراسی و شفافیت ما پیروز خواهد شد، محکم ایستاده‌ایم.

نایاک خواستار این است که شبکه صدای آمریکا آسیب و خسارتی را که وارد کرده ترمیم کند، اما این مهم است که بدانیم مقابله با اطلاعات کذب و مسمومی که در جامعه ما منتشر شده است چندان ساده نیست. نایاک بر گردآوری تحقیقات و شواهد قوی در مورد بازیگران مغرض پشت صحنه کمپین‌های دروغ‌پراکنی فعال در نشر اکاذیب و تهدید -که برخی از آنها مورد حمایت برخی دولت‌ها نیز هستند- ادامه خواهد داد. نایاک آنچه را که برای همراهان و همفکران در این عرصه پیش آمده را برای جامعه و مردم عادی شرح خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که شبکه‌ها و گروه‌های مردمی در جریان این اطلاعات هستند.

به همین منظور، تحقیقات وسیعی در خصوص منحرف ساختن رسانه‌های اجتماعی و تقویت کمپین‌های دروغ پراکنی و تهدید و ارعاب انجام شده و به زودی در اختیار دولت آمریکا، مجریان قانون، رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد. همچنین در روزهای آینده، نایاک یک سایت مکمل آنلاین و دستورالعمل‌های مجازی را راه‌اندازی خواهد کرد تا مردم بتوانند به حقایق دسترسی داشته باشند و با دروغ‌ها مقابله کنند.

نایاک همواره از حق همه مردم برای بحث و ابراز عقیده و نظر مخالف دفاع خواهد کرد. ما در اعتقاد خود در این که همه ما باید مشارکت سیاسی مدنی داشته باشیم تزلزل نخواهیم کرد. این مشارکت مدنی و سیاسی و گفتگو و مناظره باید در فضایی آزاد صورت بگیرد و نباید مانند میدان جنگی باشد که فقط برنده‌ها بتوانند ابراز عقیده کنند. برای ایجاد فضای بحث دموکراتیک، ما باید از همه در برابر حملاتی که محور آن اطلاعات کذب، تهدید و خشونت سیاسی است محافظت کنیم، چه این اطلاعات کذب افرادی را هدف قرار دهد که با ما هم نظرند و چه کسانی را مورد حمله قرار بدهند که با آنها مخالفیم. تاکید می‌کنیم که ما همیشه از حق همه مردم برای بیان نظرات خود بدون اینکه به دروغ متهم شوند و یا مورد تهدید قرار بگیرند حمایت خواهیم کرد.

پیشگیری از خشونت و درگیری، حفاظت از بحث دموکراتیک، و اطمینان از اینکه مردم عادی ابزاری برای ایستادگی در برابر منافع قدرت دارند یک سرگرمی نیست. همینطور شنا کردن در برابر امواج قدرتمند دروغ‌پراکنی و تحریک افکار عمومی سرگرم کننده یا آسان نیست. اما این مبارزه مسئولیت جمعی ما به عنوان اعضای جامعه مدنی و مشارکت کنندگان فعال در دموکراسی است. ما در نایاک مفتخریم که این مسئولیت را جدی و تزلزل ناپذیر می‌بینیم و اطمینان داریم که در نهایت حقیقت، عدالت و عقل سلیم در این مبارزه پیروز خواهد شد.

Back to top