fbpx
X
July 26, 2023

بیانیه مطبوعاتی نایاک در مورد تصویب اصلاحیه شماره 813

واشنگتن دی سی- شورای ملی ایرانیان آمریکا از تصویب متمم «راندز» به عنوان ضمیمه قانون National Defense Authorization Act سال ۲۰۲۴ که ‌محدودیت‌هایی را بر فروش برخی از املاک کشاورزی به شهروندان ایران، روسیه، چین و کره شمالی که با ویزای معتبر در آمریکا هستند اعمال می‌کند ابراز تاسف کرده و بیانیه زیر را منتشر کرده است:

“تصویب متمم «راندز» اقدام خطرناکی است که تبعیض بر اساس تابعیت مادری را در داخل آمریکا قانونی می‌کند و با ایرانیان و سایر شهروندان کشورهایی که دولت آمریکا با آنها اختلافات سیاسی دارد به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی آنها نماینده دولت‌های آن کشورها هستند. ما به عنوان ایرانی‌ آمریکایی‌هایی که مستقیما تحت تاثیر قانون ممنوعیت مسافرتی یا Travel Ban علیه خانوده‌هایمان در دولتی قبلی و اشکال دیگری از تبعیض به بهانه امنیت ملی قرار گرفته‌ایم اجازه نخواهیم داد که از حقوق ما یک بار دیگر در جهت برنامه‌های سیاسی بیگانه‌هراسانه برخی از مقامات منتخب فعلی سوءاستفاده شود.‌‌”

“‌نایاک تلاش کرده تا اطمینان حاصل شود که دارندگان گرین کارت و شهروندان آمریکا مستقیما هدف این قانون قرار نگیرند٬ اما این متمم ظرفیت آن را دارد که کارفرمایان و افراد را به تبعیض علیه برخی از جوامع مهاجر تشویق کند و در را برای تصویب قوانین تبعیض آمیز رادیکال‌تر باز می کند. این مساله می تواند مستقیما شهروندان ایرانیان آمریکایی، آمریکایی های چینی تبار و دیگران را مورد هدف قرار دهد، همانطور که لوایح پیشنهاد شده در بسیاری از مجالس قانونگذاری ایالتی چنین کرده‌اند.”

متمم راندز با مخالفت شدید نایاک و همچنین توسط اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) وAsian Americans Advancing Justice مواجه شده است. اگر سنا قانون اساسی National Defense Authorization Act را تصویب کند، قانون به مجلس نمایندگان می‌رود و بعد از آن به عنوان قانون امضا خواهد شد. نایاک برای جلوگیری از پیشرفت این اقدام به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد.

در سطح ایالتی، بیش از ۳۰ لایحه‌ برای اعمال محدودیت‌هایی در خرید ملک برای شهروندان برخی از کشورها و برخی از جوامع مهاجر در آمریکا معرفی شده است. نایاک و یک ائتلاف چند قومیتی از گروه‌های فعال در حفاظت از حقوق مدنی و سازمان‌های مربوط به جامعه مهاجران در نقاط مختلف در آمریکا مشغول سازماندهی هستند تا با چنین اقداماتی مبارزه کنند. در تگزاس به طور مثال٬ این گروه‌ها موفق شده‌اند که پیشرفت لایحه SB147 را متوقف کنند.

در فلوریدا، فرماندار ایالت٬ ران دسانتیس اخیرا محدودیت‌هایی را برای خرید ملک علیه شهروندان برخی از کشورها امضا کرده است. این قوانین اکنون در دادگاه فدرال مورد اعتراض قرار گرفته‌اند. وزارت دادگستری دولت فدرال آمریکا پس از بررسی این قانون اعلام کرده که این مصوبات قانون اساسی آمریکا و قوانین مسکن را در آمریکا نقض می‌کنند.

درباره متمم شماره ۸۱۳ و تاثیرات خطرناک آن اینجا بخوانید.

Back to top