fbpx
X

News & Publications

September 18, 2018

احتمال اندک تصویب لایحه مناقشه‌برانگیز مهاجرت H.R. 392 پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای

طبق اطلاع کارکنان «نایاک اکشن» که طی گفت‌وگوهایی با دستیاران ارشد نمایندگان کنگره به دست آمده است، امکان تصویب لایحه‌ای که دوران انتظار شهروندان ایرانی را برای ویزاهای «مهاجرت متخصصان ماهر» طولانی‌تر می‌کند، پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر بسیار اندک است. با این حال، حامیان این لایحه در حال افزایش هستند و امکان آن وجود دارد که پیش از پایان سال جاری به تصویب برسد.

بسیاری از آمریکاییان ایرانی‌تبار نگرانند که کنگره لایحه شماره H.R. 392/S. 281 را که «تساوی برای قانون مهاجران متخصص ماهر» نامیده می‌شود و بخشی از لایحه بودجه سالانه امنیت میهنی است، به تصویب برساند. با در نظر گرفتن سیاست‌های دولت کنونی -مانند محدودیت ورود مسلمانان- که ایرانیان را نیز هدف قرار می‌دهد، تصویب چنان لایحه‌ای می‌تواند اثری منفی بر شهروندان ایرانی داشته باشد که به دنبال رؤیای آمریکایی‌اند.

«نایاک اکشن» مخالفت شدید خود را با تصویب این طرح ابراز کرده و با قانون‌گذاران کلیدی در این مورد لابی کرده است. «نایاک اکشن» از شرکت‌های بزرگ خواسته تا حمایت خود را از این طرح پس بگیرند, و در کنار آن با اعضای نایاک و سایر جامعه کلی همراهی میکند تا جلسه ملاقات در دفتر های محلی با نمایندگان کنگره خود برای مطرح دیدگاه‌ها و مسائل خود ایجاد شود.

در زمان انتشار این مطلب، به نظر می‌رسد که شانس زیادی برای تصویب H.R. 392 در قالب لایحه بودجه مذکور در این ماه وجود ندارد. این تا حدی به دلیل خودداری عمومی از ورود به موضوع مناقشه‌برانگیز مهاجران در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای است. لایحه H.R. 392 به نسخه بودجه امنیت میهنی مجلس نمایندگان وارد شد اما به نسخه‌ای که سنا از لایحه دارد، وارد نشده است. برای تبدیل‌شدن به قانون، متن حقوقی H.R. 392 می‌بایست به تأیید مجلس نمایندگان و سنا برسد و به دست رئیس‌جمهوری امضا شود.

برخی قانون‌گذاران امید داشتند که پیش از پایان ماه جاری روند تصویب بودجه به اتمام برسد و همین امر، ایجاد احتمال یک مناظره بر سر شمول یا عدم شمول H.R. 392 در بسته بودجه نهایی، ایجاد کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که چنین رخدادی پس از انتخابات ششم نوامبر صورت گیرد. بودجه برای دیوار مرزی ترامپ -که برخی از سازمان‌های معروف مانند «صدای مهاجران» از آن و از H.R. 392 حمایت می‌کنند- در همین لایحه بودجه وجود دارد و بحثی است که اکثر قانون‌گذاران از ورود به آن پرهیز می‌کنند.

این امری مثبت برای مخالفان H.R. 392 قلمداد می‌شود زیرا احتمال تبدیل شدن لایحه را به قانون در ماه سپتامبر به شدت کاهش می‌دهد. در عین حال که حمایت کمتری نسبت به این موضوع در سنا به چشم می‌خورد، لیکن برخی سناتورهای جدید پشتیبانی خود را از این طرح طی هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند.

از آن‌جا که احتمال کمی برای تصویب این لایحه تا پیش از بازگشت کنگره به کار در پی انتخابات میان‌دوره‌ای ششم نوامبر وجود دارد، این تأخیر هم به مخالفان و هم به مدافعان زمان بیشتری می‌بخشد تا تلاش‌های خود را پی بگیرند. ما موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنیم و به موازات روشن‌تر شدن شرایط در کنگره، آخرین خبرها را با شما در میان خواهیم گذاشت.

Back to top