fbpx
X

News & Publications

May 3, 2023

جایزه آزادی مطبوعات سازمان ملل به نیلوفر حامدی، الهه محمدی و نرگس محمدی اهدا شد.

شامگاه سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، سازمان ملل متحد اعلام کرد که نیلوفر حمیدی، الهه محمدی و نرگس محمدی به دلیل تعهد تزلزل‌ناپذیرشان به حقیقت و مسئولیت‌پذیری، نشان افتخار این سازمان در آزادی مطبوعات را دریافت کرده‌اند.

اعطاء جایزه «آزادی مطبوعات گیلرمو کانو» طی رویدادی به میزبانی یونسکو به این سه روزنامه نگار اعلام شد

توفیق جلاسی، رئیس دفتر ارتباطات یونسکو – آژانس فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل متحد – اسامی برندگان را اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که سازمان بتواند در صورت فراهم شدن شرایط، این جایزه را شخصاً به این خبرنگاران شجاع اهدا کند.

جلاسی افزود که یونسکو بر این باور است که این جایزه نه تنها دستاوردهای حرفه ای سه خبرنگار زن را به رسمیت بشناسد، بلکه اقدامات جهانی را برای تضمین آزادی مطبوعات، به ویژه برای زنان روزنامه نگار، به دلیل مقابله با نیروهای قدرتمند و افشای فساد و نقض حقوق بشر، ضروری می کند.

زینب سلبی، رئیس هیات بین‌المللی رسانه‌های حرفه‌ای که این سه نفر را نامزد دریافت جایزه کرده بود، اظهار داشت: “این سه خبرنگار فداکاری‌های زیادی برای ارائه گزارش و انتشار حقیقت انجام داده‌اند. بنابراین ما متعهد هستیم که به آنها احترام بگذاریم و اطمینان حاصل کنیم که صدای آنها در سطح جهانی و در امنیت و آزادی شنیده می‌شود.”

نیلوفر حامدی و الهه محمدی از خبرنگاران روزنامه های شرق و هم میهن در پی مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد بازداشت شدند و اکنون با اتهامات سنگین امنیتی روبرو هستند.

این دو خبرنگار گزارشی از مرگ مهسا امینی در بازداشت و مراسم تشییع وی تهیه کرده بودند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه یک هفته پیش در نشستی خبری اعلام کرد که پرونده آنها «برای صدور رأی قانونی به شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب ارجاع شده است».

ستایشی نیلوفر حامدی و الهه محمدی را به «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، توطئه علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» متهم کرد.

ستایشی در ادامه اظهار داشت: از ۲۹فروردین ماه سال جاری مراحل رسیدگی به پرونده به پایان رسیده است و انتظار داریم ظرف یک ماه جلسه رسیدگی تشکیل و محاکمه آغاز شود و سرنوشت این دو نفر در سال ۹۶تعیین تکلیف شود.»

نرگس محمدی، فعال و زندانی برجسته ایرانی حقوق بشر، اخیراً گزارشی را درباره نقض حقوق زندانیان از داخل زندان منتشر کرده است.

محمدی در نامه اخیر زندان اوین جزئیات جدیدی از آزار جنسی و جسمی زنان بازداشت شده در اعتراضات اخیر ارائه کرده است.

جایزه جهانی آزادی مطبوعات گیلرمو کانو سالانه توسط یونسکو به فرد، سازمان یا نهادی اعطا می‌شود که سهم قابل توجهی در دفاع یا ترویج آزادی مطبوعات در سطح جهان، به‌ویژه در شرایط خطر داشته باشد.

روزنامه نگار کلمبیایی، گی یرمو کانو ایزازا در ۱۷ دسامبر ۱۹۸۶ در خارج از دفتر روزنامه خود، ال اسپکتادور، در بوگوتا ترور شد. قاچاقچیان مواد مخدر او را به تلافی گزارش هایش در مورد تجارت مواد مخدر به قتل رساندند.

Back to top