fbpx
X

News & Publications

April 20, 2023

امیر سالار داودی ؛ وکیلی که از پشت میله‌های زندان به دنبال عدالت است

امیرسالار برخلاف پدر و برادر بزرگترش که در رشته فنی و مهندسی  تحصیل کرده بودند تصمیم گرفت تحصیلات دبیرستان را در رشته علوم انسانی آغاز کند. مخالفت و دل نگرانی ابتدایی خانواده نتوانست خللی در تصمیمش وارد کند و به همین دلیل آنان «دبیرستان فرهنگ» که مدرسه ای نمونه و خاص برای رشته علوم انسانی بود را برایش برگزیدند. تحصیل دراین دبیرستان یک سال بیشتر طول نکشید زیرا او با طرح پرسش های تردید برانگیز و اظهار نظرهایش که حاکی از طرز تفکر متفاوت وی با مدیران و گردانندگان مدرسه بود، آنان را حسابی کلافه کرده بود.

مدیران دبیرستان فرهنگ در روزهای پایانی سال تحصیلی به والدین وی اعلام کردند که شرط ادامه تحصیل فرزندشان در این مدرسه پرهیز از اظهار نظرهای مخالف و پرسش های شک آفرین است.والدین هم در پی این شرط غیرمعقول و غیرقانونی ترجیح دادند تا از ادامه تحصیل پسرشان در آنجا انصراف دهند.

 این نخستین محرومیت برای «امیرسالار داودی» وکیل پایه یک دادگستری، عضو کانون وکلای دادگستری و مدافع حقوق بشر زندانی در ایران بود. او اکنون در بازداشتگاه اوین زندانی است.

امیرسالار داودی در آخرین روز خرداد ماه سال ۱۳۶۰ در تهران و در خانواده ای از طبقه متوسط دنیا آمد. پدر کارمند وزارت نفت و مادرش به خانه داری مشغول بود. وی که دومین فرزند در این خانواده پنج نفره است، دوران کودکی و نوجوانی اش را در محله «ستارخان» تهران سپری کرد و بعد از پایان تحصیلات متوسطه و شرکت در کنکور سراسری در سال ۱۳۷۹ در رشته حقوق دانشگاه «علامه طباطبایی» راه یافت. 

دوران دانشجویی اش با سال های اوج دولت اصلاحات مقارن بود. دورانی که تشکل های دانشجویی فضای بیشتری برای فعالیت داشتند و طبعا دانشجویان هم به تحرک و جنب و جوش در محیط دانشگاه رغبت و تمایل بیشتری داشتند. فعالیت های فوق برنامه در صحن دانشکده و پیگیری مطالبات صنفی واکنش او به این وضعیت بود تا اینکه سرانجام به عنوان نماینده منتخب دانشجویان در نخستین دوره انتخابات شورای صنفی دانشگاه برگزیده شد. شورای صنفی دانشجویان، نهادی است دانشجویی که به منظور مشارکت آنان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی جهت امور صنفی ، رفاهی، آموزشی و … شکل گرفته است. شورا در چارچوب قوانین و ضوابط فعالیت می کند و به منظور اعمال نظر و خواست دانشجویان بر نحوه مدیریت و سازماندهی امور دانشگاهی می کوشد. دانشجویان رشته حقوق دانشگاه علامه طی این سال ها امکان بهره مندی از اساتید برجسته و نامدار را داشتند و از سوی دیگر قرار گرفتن موقعیت مکانی دانشکده حقوق و علوم سیاسی مجال استفاده از اساتید علم سیاست را هم برای آنان فراهم کرده بود.

تدریس و حضور صمیمانه دکتر «محمد محمدی گرگانی»، دکتر «محمد شریف»، دکتر«مرتضی مردیها» و دکتر احمد خالقی و…  که هریک نقش فعالی در نهادهای مدنی و حقوق بشری داشتند و دانشجویان می توانستند  به راحتی و سهولت با چهره ها موثر«کانون وکلا» و «کانون مدافعان حقوق بشر» و «انجمن دفاع از حقوق زندانیان» و حتی بعضی احزاب همچون «حزب مردمسالاری» و…در محیط آن دانشکده کوچک گفتگو کرده و در کلاس هایشان به صورت داوطلبانه شرکت کنند. این شرایط، محیط بسیار مساعدی برای امیرسالار داودی و همکلاسی هایش فراهم کرده بود تا به شکل مستمر با جنبه های کاربردی آموخته های دانشگاهی و نحوه ایفای نقش حرفه ای در جامعه آشنا شوند.

شرکت در کلاس های درسِ اختیاری «حقوق بشر» که از سوی دکتر محمد شریف ارائه می شد و نزدیکی روز افزون امیرسالار داودی به این استاد دانشگاه که علاوه بر عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، معمولا وکالت برخی زندانیان سیاسی و عقیدتی را نیز بر عهده می گرفت زمینه ای شد تا وی پس از پایان تحصیلات مقطع کارشناسی در سال ۱۳۸۳  همچنان به همراهی و همکاری با استادش ادامه دهد. 

امیرسالار داودی بلافاصله پس از فارغ التحصیلی به خدمت نظام وظیفه اعزام شد و در سال ۱۳۸۷  پس از گذراندن دوران هیجده ماهه «کارآموزی» موفق به اخذ پروانه کارآموزی از کانون وکلا شد. وی در ادامه  قدم به دوران جدیدی گذاشت که در پایان پس از قبولی در «آزمون اختبار» کانون وکلا که به صورت شفاهی و کتبی، برگزار می شود، علاوه بر عضویت در «کانون وکلای دادگستری» «پروانه وکالت» خود را به عنوان «وکیل پایه یک دادگستری» اخذ کرد.

سال ۱۳۹۰  برای امیرسالار داودی، سالِ گام های شیرین و اقدامات بزرگ در زندگی شخصی بود. او در نیمه نخست همین سال ازدواج کرد و سپس دفتر مستقلی برای انجام وکالت راه اندازی کرد.

 

فروردین ماه سال ۱۳۹۰  او با خانم «طناز کلاهچیان» همکلاسی دوران دانشكده ازدواج کرد. او که بعد چند سال، اسفند ماه ۱۳۸۸ و در حاشیه مجمع عمومی کانون وکلا این همشاگردی دوران تحصیل را دیده بود و حالا هر دو نفر از اعضای کانون وکلا و وکیل پایه دادگستری بودند، بلافاصله پیشنهادش را برای آغاز رابطه و شروع زندگی مشترک مطرح کرد. سرانجام این زوج پس از آشنایی بیشتر و معاشرت خانواده ها فروردین سال ۱۳۹۰ ازدواج کردند و شش ماه بعد از آغاز پیوند زناشویی، در مهرماه همان سال دفتر کار مشترکی برای انجام کار وکالت در خیابان ولیعصر تهران راه اندازی کردند.

همراهی امیر سالار داودی با دکترشریف به او امکان داد تا از سال ۸۸ در برخی پرونده های زندانیان سیاسی و مدنی حضور داشته باشد. سفر به کردستان و اعلام وکالت در پرونده «زینب جلالیان» زندانی سیاسی ساکن زندان سنندج یکی از نقاط عطف این همکاری بود. دغدغه های حقوق بشر خواهانه و اعلام وکالت در پرونده های سیاسی و عقیدتی در کنار آشنایی با موکلانی که به طیف ها و جریان های گوناگون سیاسی ایران تعلق داشتند، اندک اندک چهره وی را به عنوان «وکیل مدافع حقوق بشر» برجسته کرد. علاوه بر این تلاش ها؛ او تا پیش از بازداشت ریاست «کمیسیون حقوق بشر» کانون وکلا را هم بر عهده داشت.

 

ضرورت اطلاع رسانی درباره روند رسیدگی به پرونده های زندانیان سیاسی و مدنی صدا و سیمای او را به عرصه رسانه ها کشاند و در ادامه با فراگیری «شبکه های اجتماعی» در ایران فرصتی مهیا شد تا او بتواند مستقیم و از طریق حساب های شخصی اش با افکار عمومی شهروندان مرتبط شود و اطلاع رسانی کند. او در آغاز با انتشار پُست در اکانت در فیس بوکش(facebook) حضور فعالانه در فضای مجازی را شروع کرد و در ادامه همزمان با استقبال جامعه از پلتفرم های گوناگون به کنشگر فعال در فضاهای موجود در شبکه های اجتماعی تبدیل شد. کانال تلگرامی «بدون روتوش» شناخته شده ترین فضایی بود که او علاوه بر انعکاس مطالب صنفی جامعه وکلا ، برای انتشار اخبار ، دیدگاه ها و نظریات خویش از آن استفاده می کرد.

آبان ماه سال ۱۳۹۷ متعاقب گفتگویی با صدای آمریکا درباره فساد در دستگاه قضایی و بیان این مطلب که بخشی از بدنه سیستم قضایی کشور به فساد مالی آلوده است پرونده ای برای امیرسالار داودی تشکیل شد که پس از احضار و بازپرسی از سوی «دادسرای فرهنگ و رسانه»، این مصاحبه، اقدامی که لزوما نیازمند تعقیب و کیفر باشد تشخیص داده نشد. اما اندکی بعد «حفاظت اطلاعات قوه قضاییه» تقاضای دیگری برای تعقیب او به دادستان تهران ارائه کرد که منجر به بازداشت وی شد.

 

این وکیل دادگستری روز ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۹۷ در دفتر کارش بازداشت شد و ماموران پس از بازرسی محل کار وی او را جلب کردند. این بازداشت که در پی شکایت حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به اتهاماتی نظیر «تشکیل گروه مجازی»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری و بنیانگذار انقلاب»، «توهین به اشخاص حقیقی» و نهایتا «جاسوسی» از سوی بازپرس شعبه ۲ دادسرای امنیت انجام شده بود در نهایت پس از دو ماه بازجویی  منجر به صدور قرار مجرمیت برای او شد و دادسرا کیفرخواست صادره برای  امیرسالار داودی  به دادگاه انقلاب ارسال کرد.

 

یک هفته پس از دستگیری این وکیل دادگستری در اواخر آبان ماه، خانم کلاهچیان همسر او نیز احضاریه دریافت کرد و پس از مراجعه به دادسرای اوین تحت بازجویی قرار گرفت . «وحید مشگانی فراهانی» یکی از وکلای امیر سالار داودی با اعلام این خبر اظهار داشت موکلش در بند ۲۴۱ زندان اوین، بند حفاظت قوه قضائیه زندانی است اما در مورد کیفیت بازداشت و وضعیت کنونی و احوالات شخصی اش هیچ اطلاعی در دست نیست. اتهام همسر امیرسالاری داودی ثبت اسم وی به عنوان ادمین دوم کانال تلگرامی «بدون روتوش» ذکر شد. در پی این احضار، امیرسالار داودی به مدت چهل روز ممنوع التماس بود. همچنین به گفته مشگانی فراهانی به خبرگزاری ایرنا پس از دو جلسه احضار خانم کلاهچیان بازپرس متقاعد شده او هیچ نقشی در نوشته‌های کانال تلگرامی بدون روتوش نداشته و نام او به شکل صوری در کانال ذکر شده است.

به گفته «امیر رئیسیان» وکیل امیرسالار داودی در کیفرخواست ارسالی اتهامات موکلش نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب و همین طور اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت و البته توهین به اشخاص حقیقی مثل آیت الله لاریجانی ذکر شده ولی درباره اتهام «جاسوسی» که مصداق آن اعلام اخبار سلامتی یا وضعیت موکلین وی بوده، بازپرس قرار منع تعقیب صادر کرد. بر اساس اظهارات رئیسیان وکیل مدافع امیرسالار داودی پس از صدور این کیفرخواست اتفاق شگفت آوری مبنی بر گشایش پرونده ای موازی در مسیر رسیدگی به پرونده این وکیل دادگستری رخ داد. یعنی نماینده دادستان این بار با ارسال همان مستندات حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به شعبه اول دادسرای ناحیه ۳۳  دستور داد تا مجدد به همان مدارک و مستندات رسیدگی شود.

با این دستور علاوه بر پرونده مذکور  بازپرس شعبه اول دادسرای امنیت پرونده جدیدی برای رسیدگی به اتهامات امیرسالار داودی در این شعبه تشکیل داده و به رغم آن که در کیفرخواست صادر شده مصاحبه های وی از جمله گفتگو با صدای آمریکا مصداق تبلیغ علیه نظام تلقی شده است، این بار بازپرس پرونده موازی بر اساس تفسیر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه اقدام این وکیل مدافع حقوق بشر مبنی بر گفتگو با صدای آمریکا را به مثابه همکاری با دولت متخاصم آمریکا تلقی کرده است. همچنین در این پرونده جدید باردیگر موضوع تشکیل گروه تلگرامی و کانال تلگرامی که به مصداق اجتماع و تبانی ذکر شده بود مجدد مطرح شده و به عنوان اتهام جدید در کیفرخواست پرونده موازی آمده است.

 

در کیفرخواست دوم امیرسالار داودی که بر اساس همان مستندات و مدارک سابق به صورت موازی از  سوی شعبه دیگری در دادسرای امنیت صادر شد اتهامات جدید «همکاری با دولت متخاصم» و تشکیل گروه مجرمانه افزوده شد.

امیر رئیسیان وکیل مدافع او که روزگاری دوست صمیمی و همکلاسی امیرسالار داودی در دانشگاه بود در واکنش به این اقدام با تاکید بر اینکه در این پرونده (پرونده موازی) هیچ مدرک جدیدی وجود ندارد گفته است،بر اساس ماده ۹۹ قانون آیین دادرسی کیفری اگر بازپرس رفتار مجرمانه ای از متهم کشف کند که مورد رسیدگی قرار نگرفته می تواند آن را به دادستان اطلاع دهد و اجازه رسیدگی به این اتهام را اخذ کند. یعنی بازپرس در حین تحقیق می تواند با اعمال ماده ۹۹ قانون آیین دادرسی کیفری اجازه رسیدگی به اتهام را اخذ کند. ولی در این پرونده اولاً مدارک جدیدی وجود ندارد، درثانی رفتار جدیدی مشاهده نمی شود، ثالثا بازپرس چنین کاری نکرده است و رابعا تفسیر بازپرس اتهام ماده ۶۱۰ بوده و رسیدگی شده و کیفرخواست صادر شد.

سرانجام هر دو کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شد و قاضی دادگاه در همه اتهامات وی را مجرم دانست. خرداد ماه سال ۱۳۹۸  شعبه ۱۵  دادگاه انقلاب رای بدوی پرونده را صادر کرد و براساس این حکم امیرسالار داودی، به سی سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

مطابق آنچه که در متن رای بدوی آمده است، این وکیل دادگستری در مورد اتهام ( تشکیل گروه در فضای مجازی ) به تحمل پانزده سال حبس و در مورد( فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ) به تحمل ۱۸ ماه حبس و در مورد ( اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور) به تحمل هفت و نیم سال حبس محکوم شد . همچنین وی در مورد اتهام ( توهین به امام خمینی و مقام معظم رهبری ) به تحمل ۳ سال حبس و در مورد اتهامات ( توهین به اشخاص حقیقی و مقامات) به تحمل ۱۱۱ ضربه شلاق و در مورد اتهام (نشر اکاذیب) به تحمل ۳ سال حبس و پرداخت ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. دادگاه همچنین در مورد اتهام (همکاری با دولت متخاصم آمریکا) رای بر برائت وی صادر کرد.

پس از اعلام رای دادگاه طناز کلاهچیان همسر امیرسالار داودی در توییتی اعلام کرد همسرش تصمیم گرفته به این حکم اعتراض نکند. به نوشته کلاهچیان مطابق ماده ۱۳۸ مجازات اشد یعنی محکومیت به پانزده سال حبس برای تشکیل گروه (کانال تلگرامی) قابل اجراست.

 

علیرغم این توییت سازمان حقوق بشر ایران، هشتم مرداد ماه ۹۸ خبر داد محکومیت ۳۰ ساله امیرسالار داودی در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.  این سازمان که با استناد به توییت «مصطفی ترک همدانی» یکی از وکلای وی خبر را منتشر کرده بود منتش خود نوشت: «امروز مطلع شدم که حکم ۳۰ سال زندان (۱۵سال قابل اجرا) امیرسالار داودی وکیل محترم دادگستری قطعی شده. تمام تلاش حقوقی و قانونی را بکار خواهیم بست تا با استفاده از اختیارات رئیس محترم قوه قضاییه و دادستان محترم تهران این حکم نقض شود».

 

روز سیزدهم خردادماه سال ۱۳۹۸  و در پی انتشار حکم دادگاه در تاریخ یازدهم خرداد و تمکین به حکم بدوی (عدم تجدیدنظرخواهی از سوی متهم) سرانجام ماموران، امیرسالار داودی را پس از ۱۹۰  روز از بازداشتگاه حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به بند عمومی زندان اوین منتقل کردند.  

بعد از این مرحله وکلای وی تصمیم به اعاده دادرسی گرفتند و به دنبال موافقت او تقاضای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور ارسال شد. به دنبال نقض رای دادگاه از سوی دیوان عالی کشور و ارجاع پرونده به شعبه هم عرض امیرسالار داودی در تیرماه سال ۱۴۰۰   با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی بعد از دو و نیم سال به طور موقت از زندان آزاد شد.

 یک سال و اندی قبل از این دستور آزادی، امیرسالار داودی تنها برای استفاده از چند روز مرخصی جهت اجرای وعده به دختر خردسالش، ناچار شد دست به اعتصاب غذا بزند.

 

روز چهارشنبه ۲۳  بهمن سال ۱۳۹۸ همسر این وکیل زندانی یک فایل صوتی از او در اینستاگرامش منتشر کرد که از اعتصاب غذای امیرسالار داودی در اعتراض به عدم بهره مندی از چند روز مرخصی خبر داد. وی در این فایل صوتی که از سالن دوم بند هفت زندان اوین ارسال شده بود با صدایی ضعیف و رنجور متنی خطاب به مردم ایران خواند. او طی این نامه با اعلام این خبر که از روز بیستم بهمن ماه اعتصاب غذای اعتراضی اش را آغاز کرده و تا اطلاع ثانوی تنها آب خواهد نوشید. او تاکید کرد تنها به منظور عملی کردن قولی که به دخترش برای رفتن چند روزه به خانه داده بوده، تقاضای مرخصی کرده است. وی با اشاره به اینکه بعد از پانزده ماه حبس استفاده از چند روز مرخصی را حق خویش می داند و تا کنون هیچ گونه پاسخی در رابطه با تقاضای مرخصی اش دریافت نکرده، مسئولیت هر اتفاقی ناشی از این اعتصاب را بر عهده دادستان تهران و معاونش، دادیار ناظر زندان و مقام های قضایی قرارداد.

«آیرین» دختر خردسال امیرسالار داودی سال ۹۷ که پدرش دستگیر شده بود،چهار و نیم سال داشت. 

این حقوقدان زندانی در شرایطی دست به اعتصاب غذا زد که کمتر سه ماه پیش جایزه حقوق بشر سالانه وکلای اروپا به وی و سه تن دیگر از وکلای ایرانی اهدا شد. روز هفتم آذرماه سال ۱۳۹۸ «شورای انجمن های حقوقی و وکالت اروپا» طی بیانیه ای اعلام کرد وکلای اروپایی جایزه حقوق بشری سال ۲۰۱۹ را به «نسرین ستوده»، «عبدالفتاح سلطانی»، «محمد نجفی» و «امیر سالار داودی» اعطا کردند.

امیر رئیسیان در واکنش به این اقدام اعتراضی موکلش با بیان اینکه امیرسالار داودی همواره مخالف اعتصاب غذای موکلانش بود و تاکید داشته که بایستی از همه راه های قانونی برای اعتراض استفاده کرد، اظهارداشت : حال باید دید چه بر سر او آمده که برای دیدن دخترکش ناچار به این کار شده است!

پس از گذشت پنج روز از آغاز این اعتصاب غذا سایت «ایران وایر» طی گزارشی به نقل از یک منبع آگاه از کاهش وزن و افت فشار شدید وی خبر داد. انعکاس این اخبار و بالا رفتن سطح دل نگرانی ها نسبت به تهدید سلامت جسمی این وکیل زندانی واکنش هایی را در پی داشت. «عیسی امینی» ریاست وقت «کانون وکلای مرکز» طی مصاحبه ای ضمن بیان درخواست اعضای کانون از او جهت ترک اعتصاب، گفت: «اعلام می کنم مجددا پیگیر امور ایشان به ویژه در خصوص حق یک زندانی جهت بهره‌مندی از مرخصی شده ام و امیدوارم مثمر ثمر باشد. انتظار اینجانب از قوه محترم قضاییه اعطای این حق به همکاران وکیل است.» 

همچنین جمعی از دوستان و همکاران و علاقمندان به امیرسالار داودی طی نامه ها و پیغام هایی از او تقاضا کردند با پایان اعتصاب غذا به دلشوره های فزاینده خانواده و دل نگرانی آنان پایان دهد. اعتصاب غذای او در آخرین روز بهمن ماه به پایان رسید در حالی که نتوانست به وعده ای که به دخترش داده بود عمل کند. این اعتصاب  به عنوان نخستین اعتصاب غذای این وکیل زندانی ثبت شد؛ چرا که او بار دیگر در روزهای پایانی اسفند ماه سال  ۱۳۹۹ به همراه «بکتاش آبتین» برای حمایت از «اسماعیل عبدی» معلم زندانی دست به اعتصاب غذا زد. این دو زندانی سیاسی طی نامه ای خطاب به مسئولان قضایی درباره علل این اقدام نوشتند: «به تنبیه و مجازات زندانیان معترض تحت عنوان «انتقال» پایان دهید. این نوع انتقال ها بخشی از جریان تحمیل سکوت و سکون به زندانیان است. ما خواهان توجه عملی مقام‌های قضایی و اجرایی به خواست اسماعیل عبدی و پایان دادن به بلاتکلیفی سرگردانی ایذایی او هستیم»

دومین اعتصاب غذای او نیز روز سوم فروردین ماه سال  ۱۴۰۰  به درخواست اسماعیل عبدی و اعضای شورای تشکل های کانون وکلا پایان یافت اما یک ماه بعد از این اعتراض امیرسالار داودی بدون اطلاع قبلی و به شکل ناگهانی از بند هشت زندان اوین به زندان «رجایی شهر» منتقل شد. بنا گزارش سایت «دیده بان ایران» در تاریخ بیست و چهارم فروردین ماه سال ۱۴۰۰  همسر او در توضیح این خبر گفت: «تا کنون هیچ دلیل و توضیحی از سوی مقامات زندان اوین در این خصوص به بنده یا وکیل پرونده ارائه  نشده است.»

سرانجام روز یکشنبه ۲۳  تیرماه سال ۱۴۰۰  طناز کلاهچیان همسر این وکیل زندانی خبر آزادی او از زندان رجایی شهر را تایید کرد و اعلام کرد بعد از دو سال نیم امیر سالار داودی به طور موقتد آزاد شد. کلاهچیان با انتشار عکسی از همسرش که در یک دست چند شاخه گل سرخ نگه داشته بود و با دست دیگر دخترشان را نوازش می کرد نوشت : پس از تجویز اعاده و ارجاع پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب  دستور توقف اجرای حکم صادر و جناب وکیل امیرسالار داودی موقتا و تا تعیین و تکلیف پرونده آزاد شد.

این آزادی، موقت بود زیرا که یک سال و چند روز بعد یعنی در تاریخ پنجم تیرماه سال ۱۴۰۱  در حساب توییتری طناز کلاهچیان خبر بازگردانده شدن او به زندان رجایی شهر منتشر شد . خبرگزاری هرانا هم از قول یک منبع مطلع نوشت : «اجرای حکم آقای داودی به صورت ناگهانی صورت گرفته و وی برای بررسی پرونده خود به دادسرای اوین مراجعه کرده بود که در نهایت بازداشت و به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.»

این بازداشت در پی صدور رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صورت گرفت. رئیسیان وکیل او در گفتگویی با سایت «دیده بان ایران» با تشریح این مطلب که در دیوان عالی کشور این موضوع که اتهامات تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و تشکیل گروه و اجتماع و تبانی همگی در یک مصداق یعنی تشکیل کانال بدون روتوش اتفاق افتاده است پذیرفته شد و رای دادگاه بدوی نقض شد و برای اعمال قاعده «فعل واحد و عناوین متعدد» به دادگاه هم عرض ارسال شد، گفته بود : حقیقتا در حکم شعبه ۲۸ دلیل موجهی اعلام نشده و صرفا به این جمله بسنده شده است که این اتهامات مصداق «فعل واحد و عناوین متعدد» نیستند و مصداق ماده ۱۳۱ قانون مجازات محسوب نمی شوند مصداق «فعل واحد و نتایج متعدد» هستند. 

بهرحال با صدور رای و قطعی شدن حکم امیرسالار داودی مبنی بر سی سال حبس که ۱۵ سال آن اجرایی است؛ او پس از یک سال آزادی موقت دوباره به زندان رجایی شهر بازگشت. 

دو ماه بعد از بازگشت وی به زندان، رسانه ها خبری مبنی بر اهدای جایزه بین المللی «لودویک تراریو» به او را منتشر کردند. سایت «وکلا پرس» خبر داد که در تاریخ اول شهریور ماه سال ۱۴۰۱  که معادل ۲۳  سپتامبر ۲۰۲۲  است امیر سالار داودی از سوی هیات داوران در شهر «بوردو» فرانسه به عنوان برنده جایزه حقوق بشری لودویک تراریو در سال ۲۰۲۲ معرفی شد. «برتران فاورو» بنیانگذار این جایزه حقوق بشری و رئیس هیات  داوران با اعلام این خبر ، تاکید کرده است که اعطای جایزه به امیر سالار داودی تاکیدی بر «غلبه نیروی مردمسالاری و مدافعان حقوق بشر» محسوب می‌شود.

گفتنی است این جایزه یادبود وکیل فرانسوی «لودویک تراریو» است که در سال ۱۸۹۸ لیگ حقوق بشر فرانسه را تاسیس کرده است. همچنین شایان توجه است که این جایزه در سال ۲۰۱۸  به نسرین ستوده یکی دیگر از وکلای مدافع حقوق بشر در ایران تعلق گرفته است.

امیر سالار داودی طی این سال ها در زندان سختی های زیادی را متحمل شده است از جمله ابتلای وی به کرونا یا تبعید به  زندان رجایی شهر و … ولی همواره به عنوان یک وکیل زندانی مدافع حقوق بشر تا حد ممکن کوشیده است که از داخل زندان و با استفاده از تریبون و سرمایه اجتماعی خویش مواضع و دیدگاه های حقوق بشر خواهانه اش را به گوش هموطنانش برساند. 

امیرسالار داوودی اکنون در زندان اوین محبوس است، ما مشتاقانه منتظر آزادی داوودی برای اعمال قانون بدور از خطر  آزار و اذیت سیاسی علیه او هستیم، و لحظه شماری می‌کنیم که داوودی، همراه با دیگر وکلای حقوق بشر، همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را از بند بی‌عدالتی برهانند.

Back to top